Etiketler: , , , ,

-Crysis 2

Yıl 2009. Yerli kardeşler iş başında. İlk oyunları FarCry’dan sonra Ubisoft ile yollarını ayıran Cevat Yerli, Electronic Arts ile anlaşarak Crysis’i piyasaya sürdü. Crysis beraberinde birçok ilkleri de yanında getirdi. O güne kadar çıkan en iyi grafikli oyun olmasının yanı sıra özellikle şirketin başında bulunan Yerli kardeşlerin katkılarıyla biz Türk oyuncuları AAA kalitesinde bir oyunu tamamen Türkçe oynama imkanına kavuşmuştuk.

Ve şimdi yıl 2011. Crytek yeniden sahnede. Crysis 2 ile bakalım oyunculara ne gibi deneyimler yaşatacaklar?

Ormandan indim New York’a


“Bilgisayar oyunlarına konu olan en popüler şehirler hangileridir?” diye bir araştırma yapsak herhalde New York bu listede üst sıralarda kendine yer bulurdu. New York’u oyun yapımcıları oldukça seviyor. Max Payne, Grand Theft Auto 4 derken şimdi de Crysis 2...

Max Payne ve özellikle GTA 4’ü oynayanlar gerçek hayatta New York’a gitseler fazla yabancılık çekmeyecek. Çünkü yapımcılar şehri olabildiğince gerçekçi bir şekilde oyunlara aktarıyor. Crysis 2 ise New York’u belki de en gerçekçi şekilde görebileceğimiz oyun. Gerçekten New York’un sokakları, dükkanları, metroları, parkları, caddeleri, gökdelenleri kısaca New York’ta ne varsa Crysis 2’de var.

Crysis’in eleştiri aldığı konulardan biri hikayenin sürükleyicilikten biraz uzak olmasıydı. Özellikle Modern Warfare serisinde olan çatışma atmosferi Crysis’in eksik yanlarındandı. Sizlere Crysis 2’nin hikayesiyle ilgili fazla bilgi vermemeye çalışacağım. Çünkü ilk oyun zeten Türkçe’ydi. Oyuncular ilk Crysis’in hikayesini ezbere biliyorlar. Crysis 2 de Türkçe olduğu için bu yazıda oyunu aldığınızda heyecanla oynamanız için senaryo ile ilgili fazla açıklama yapmamaya çalışacağım.




Hikayeden ne haber?

Hikaye anlatımı ile sizlere iyi haberlerim var. Crytek, hikaye anlatımı bakımından dersini oldukça iyi çalışmış. İlk Crysis’e göre çok daha iyi bir atmosfer ve daha kaliteli bir senaryo sizleri bekliyor. Ayrıca hikaye beklediğinizden biraz daha farklı. Oyunu oynarken birçok yerde oldukça şaşıracaksınız. 

İlk Crysis’de ormanda daha özgür oynayabiliyorduk. Bir görev yerine ormanda istediğimiz yolu kullanıp gidebiliyorduk. Ya da yan görevlerle eğlenceli dakikalar geçiriyorduk. Crysis 2’de hikaye sunumu değiştiği için oynanış, Modern Warfare 2 gibi biraz daha çizgisel olmuş. Artık gideceğimiz yol belli. Bunu kendi kararlarımızla değiştiremiyoruz. Sadece bazı noktalarda küçük kısa yollar var. Oralar da genelde New York'un kanalizasyonları. İlk Crysis’deki açık dünya benzeri oynayış Crysis 2’de bulunmuyor. Ama bu olumsuz bir durum değil. Çünkü senaryonun sunumu daha kaliteli ve heyecanlı bir hal almış.


Crysis 2 senaryo bakımından oldukça yol almış. Hatırlarsanız ilk Crysis’de oyunun ortalarında orman değişime uğruyor ve hem senaryo hem de grafikler değişiyordu. Crysis 2’de de buna benzer bir sürprize hazır olun.

Crysis denince akla gelen ilk şey, grafik!

Peki ya grafikler nasıl? Oyuncuların bu soruyu sormasının birçok haklı yanı var. Kaliteli bir oyun çıktığında çıkan oyunun bazı yönleri oyuncuların hafızasına kazınır. Bu nedenle her oyunun öne çıkan özellikleri farklılık gösterir. Crysis çıktığı zaman sunduğu harika grafiklerle herkesi büyülemişti. Hatta Crysis’i en yüksek ayarlarda oynamayı herkes başaramamıştı. Yıllar boyu çıkan ekran kartları için en önemli ölçüm aracı Crysis’de verdiği FPS değerleriydi.

Yerli ve ekibinin aldığı en önemli eleştiri, Crysis’in aşırı yüksek sistem istemesiydi. Crytek, önemli bir karar vererek Crysis 2’yi hem PC hem de konsollara çıkardı. Bu arada da CryEngine 2 motorunu hem güncelleştirip hem de konsol işlemci mimarilerine uygun hale getirmek için CryEngine 3 oyun motorunu programladı. Böylece Crysis 2, konsolların da etkisiyle hem daha fazla satacak, hem de gelecekte CryEngine 3 motoruyla yapılan farklı oyunlara da kapı açacak.




Crysis 2’yi açıp grafik ayarları menüsüne girdiğinizde PC oyuncularını küçük bir hayal kırıklığı bekliyor. Çünkü yapabileceğimiz grafik ayarları inanılmaz bir şekilde sınırlandırılmış. Ekran görüntülerinden de görebileceğiniz gibi ne yazık ki sadece “düşük, orta, yüksek ve en yüksek”  gibi ayarlar başlığı var. Bunun haricinde çözünürlük ve Vsync ayarı da aktif. Hepsi bu kadar. Yani AA (Anti-Aliasing), doku kalitesi, su kalitesi, AF (Anisotropic Filtering) hatta DirectX ayarı bile yapamıyoruz. Crysis 2’nin hangi DirectX moduna çalıştığını göremiyoruz. Çünkü DirectX seçme ayarı bile bulunmuyor. Crysis 2’nin DirectX 11 destekleyip desteklemediği oyun içinden anlaşılamıyor. Bu grafik ekranı bana konsoldan birebir port edilen oyunları hatırlattı. O tip oyunlarda bildiğimiz gibi ayarlar sınırlı oluyor hatta Xbox 360’daki kontrolcü işaretleri bile aynı kalırdı (klavye ile oynadığımız halde).

Extreme ama ne kadar extereme?


Oyunu oynarken en yüksek ayarı (extreme) seçtim. AA özelliğini ise Nvidia kontrol panelden açarak aktif ettim. Oyun içinde sonuç gayet harikaydı. Şunu belirtmek isterim ki yazıda göreceğiniz ekran görüntüleri inceleme için alınmış PC oyun içi görüntüleridir. Grafikler hem muhteşem gözüküyor hem de çok akıcı bir şekilde oynanamamıza imkan tanıyor. Crytek’i bu konuda kutlamak lazım. Zira Crysis 2’nin optimizasyonu mükemmel olmuş. New York sokakları, gökdelenleri harika çizilmiş. Su, yansıma ve ışık efektleri gerçekten görülmeye değer.


Peki grafiklerin hiç mi eleştirilecek bir noktası yok? Bu sorunun cevabına evet demek isterdim ama öyle değil. Zira Modern Warfare 2’de oyunun bazı yerlerinde karşılaştığımız low texture (düşük kaliteli kaplama) Crysis 2’de de var. İncelemeye ait çekilen düşük  kalite ekran görüntülerine baktığınızda ne demek istediğimi anlayacaksınız. Bir oyunda elbetteki düşük kaliteli dokular kullanılır. Çünkü bu tip kalitesiz kaplamalar oyunların düşük veya orta seviye grafik ayarları içindir. Benim hayal kırıklığına uğradığım nokta; bu kaplamaları en yüksek ayarlarda dahi görmek. Şunu da belirtmekte fayda var; bu kalitesiz dokulara oyunun her yerinde rastlamıyorsunuz. Oyunu oynadığınızda fark edeceksiniz ki Crysis 2’nin grafikleri çok çok iyi.

Nanosuit 2.0


Crysis oyunlarının vazgeçilmezi teknolojik nano giysimiz oyunun ismi gibi ikinci sürüme güncellenmiş. Peki yeni giysimizle neler yapabileceğiz?

Nanosuit 2.0 önceki ilk giysinin bazı temel özelliklerini aynen taşıyor. Görünmezlik modu ile görünmez olup düşmanlarımızı yakından sessizce öldürebiliyoruz. Sessiz ölürmek oldukça fadydalı. Çünkü oyunda bazı görevlerde karşı taraf bizi görürse bazen işaret fişeği fırlatıp ek destek çağırabiliyor. Bu durumda daha fazla düşmanla savaşmak zorunda kalabiliyoruz.

Maximum Armor ile eskiye oranla daha kurşunlara daha dayanıklı hale geliyoruz. Eski nanosuit daha çok kurşun geçiriyordu desek yeridir.





Maxiumum hız modu yerine yakın görüş modu eklenmiş. Oyunda koşmak için ayrıca bir moda girmiyoruz. Standart FPS oyunlarındaki gibi koşma tuşu ile koşuyoruz. Ancak koşmak nano enerjimizi götürmeye devam ediyor. Yakın görüş moduyla ise yakınımızda olan biten olaylardan daha rahat haberdar oluyoruz. Örneğin düşmanlarımızın arasında geçen konuşmaları ve izleyecekleri taktikleri öğrenebiliyoruz. Bununla birlikte çevremizde bulunan cephane yenileyeceğimiz kutuları, kullanabileceğimiz araçları vb. görebiliyoruz.

Silahlarımıza çeşitli parçalar takarak daha kullanışlı hale getirmek Crysis 2’de de aynen bulunuyor. Herhangi bir tüfekde ikincil olarak bomba kullanmak, laserli görüş dürbünü taklmak, susturucu kullanmak gibi standart geliştirmeleri yapabiliyoruz.

Klavyemizde basacağımız ‘N’ tuşu ile nanogözü aktif hale geliyor. Bu özellik, karanlık ve sisli ortamlardaki canlıları görmemize yarıyor. Gece görüşüne benzeyen sistemde tüm ekran beyaz oluyor, hareket halindeki canlılar ise kırmızı oluyor. Benzerlerini değişik oyunlarda görmüştük. Crysis 2’de olması güzel olmuş.


Nano puan var dediler, geldik...

Nanosuit 2.0’daki en önemli yenilik nano catalyst puanları. Oyun içinde öldürdüğümüz uzaylı dostlarımızın cesetlerinden topladığımız puanları biriktirip nano giysimizde kullandığımız modları güçlendirip ayrıca teknolojik aygıtlar ekleyebiliyoruz. Örneğin çevremizde herhangi bir düşman olup olmadığını haber veren bir aygıt bunlardan biri. Ya da daha yüksek bir nano puana nanosuit zırhımızın dayanıklıklığını veya şarj süresini geliştirebiliyoruz. Nano puanların değerleri aynı değil. Eğer standart bir yaratık öldürürsek 100 puan alırken, daha iri ve güçlü bir yaratık öldürürsek 500 nanopuan alabiliyoruz.

Yapımcılar Crysis 2 için sürpriz yumurtalar koymayı unutmamış. New York sokaklarının boş bir köşesinde, bir apartmanın bodrum katında ya da çevrede duran bir cesetten New York şehrini hatırlatan küçük materyalleri toplayabiliyoruz. Örneğin New York’un ünlü sarı taksilerinden birininin anahtarı bunlardan biri.

Crysis 2 sesleriyle oyuncuyu gerçekten oyunun havasına sokmayı başarıyor. Silah ve bomba sesleri, konuşmalar, çevresel faktörler gerçekten başarılı. Şimdiye kadar Medal of Honor ve Battlefield: Bad Company 2’nin seslerinden etkilenmiştim. Bu halkaya artık Crysis 2 de katıldı. Eğer iyi bir ses kartı ve ses sisteminiz varsa oyundan alacağınız zevk çok daha fazla olacak.




Crysis 2 bekleneni veriyor mu?

Crysis 2 hem grafik olarak hem de ses olarak çok üst düzey bir oyun. Ayrıca oyunun senaryo modu beklediğimden çok daha tempolu ve şaşırtıcı çıktı. Oyun ve motor üzerinde büyük emekler sarf edildiği belli oluyor. CryEngine 3 aslında CryEngine 2’nin biraz daha güncellenmiş, optimize edilmiş hali. Grafiksel olarak eğer biraz daha oyunculara ayar yapma fırsatı verseler daha iyi olacaktır. Umarım bu konu ile ilgili bir yama çıkartırlar. Birçok oyuncu oyunu yüksek ayarlarda oynayıp AA seçeneğini kapayabiliyor. Böylelikle orta seviye PC’lerde yüksek ayarlarda yüksek FPS değerlerine ulaşılabilir. Çünkü CryEngine 3 çok iyi optimize edilmiş.

Crysis 2 bu yılın en iyi FPS oyunlarından biri. Böyle kaliteli bir yapımı Türkçe oynayabilmek ayrıca çok sevindirici bir durum. Bu konuda başta Cevat Yerli olmak üzere diğer Yerli kardeşlere teşekkür ediyoruz.






En Düşük (Windows XP üzerinde 20fps @ 1024 x 768):
  • 2GHz Core 2 Duo / AMD 64 X2 işlemci
  • 2GB bellek
  • Nvidia GeForce 8800GT /ATI Radeon HD3850 (512MB bellek)
  • DX9.0c, Shader Model 3.0 desteği

Tavsiye Edilen (Windows XP üzerinde 30fps @ 1650 x 1080):
  • 2.66GHz Core 2 Duo / AMD 64 X2 işlemci
  • 3GB bellek
  • Nvidia GeForce GTX280 / ATI Radeon HD4870 (1GB bellek)
  • DX9.0, Shader Model 3.0/4.0

İdeal (Windows 7 üzerinde 30fps @ 1920 x 1200):
  • 3GHz Core i7
  • 4GB bellek
  • Nvidia GeForce GTX560Ti / ATI Radeon HD4870 X2 (1.8GB bellek)
  • DX11, Shader Model 3.0/4.0

0 yorum:

Yorum Gönder